Pagina's

maandag 29 augustus 2011

Een citytrip naar Londen


Je wilt een leuk citytripje naar Londen plannen. Superleuk natuurlijk maar hoe pak je dat aan? Ik ben geen expert maar met dit artikel vertel ik je hoe je dat kan doen en geef ik nog wat tips.
Vervoer naar Londen toe
De bestemming is natuurlijk al bekend maar hoe wil je hier komen? Met het vliegtuig, de trein, met de auto, het kan allemaal. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je zelf het prettigst vind / wat de prijzen zijn / etc. Ikzelf ga graag met het vliegtuig. De prijzen vallen ontzettend mee en je bent er met 45 minuten tot een uur. In dit artikel ga ik er voor het gemak even vanuit dat het vervoer naar Londen toe met het vliegtuig is. Het kan altijd verschillen maar dit is vaak ook het goedkoopst. Als je met de trein gaat moet je eerst vanaf huis met de trein naar Brussel en vanaf daar door naar Londen en dan nog naar je hotel. Met de auto moet je benzinekosten betalen en kosten voor het parkeren in Londen.
Hotel
Aan een dag Londen heb je natuurlijk niet genoeg dus een hotel of een plek om te overnachten is dan wel handig. Er zijn onwijs veel hotels te vinden in Londen, van duur tot heel goedkoop en van een ligging vlakbij de luchthaven tot een ligging midden in het centrum. Het hangt helemaal van jezelf af waar je voor kiest, wederom ligt het er natuurlijk ook aan wat je er aan uit wilt geven. Op internet zijn op heel veel sites reviews te vinden van mensen die in een bepaald hotel hebben gezeten en wat zij daarvan vonden. Sommige moet je niet heel erg zwaar mee laten tellen bij je keuze, iedereen heeft natuurlijk andere verwachtingen en eisen aan een hotel. Persoonlijk vind ik het zelf heel prettig om even reviews door te lezen voor ik voor een hotel kies. De eerste keer dat ik naar Londen ging in een hotel heb ik meerdere sites afgezocht naar reviews en daar uiteindelijk een keuze uit gemaakt.
TIP: Holiday Inn Kensington Forum

Je moet natuurlijk helemaal zelf bepalen wat voor soort hotel je wilt en waar, maar het hotel waar ik afgelopen twee keer in heb verbleven was heel erg fijn. Holiday Inn Kensington Forum ligt zoals de naam het al zegt in Kensington, een wat duurdere buurt in Londen. Het hotel is ontzettend goed bereikbaar, vanaf Heathrow neem je de Underground naar Gloucester Road en vanaf daar is het nog geen 5 minuten lopen naar het hotel. Verder is de ligging van het hotel ook erg goed, je zit op loopafstand van het Natural History Museum, Harrods en je bent met de Underground ook zo in de grote winkelstraten (Westfield is ook super dichtbij). Wat betreft het hotel zelf: de kamers zijn schoon en ruim genoeg voor de tijd dat je er bent, fijne bedden (wel een klein beetje te kort als je erg lang bent), goed ontbijt (intercontinentaal ontbijt, voor ieder wat wils) en de mensen zijn zeer vriendelijk. Sowieso vind ik de mensen in Engeland (Londen) heel erg leuk, iedereen is onwijs vriendelijk en beleefd, heel anders dan hier in Nederland. Maargoed, mocht je nog een goed hotel zoeken in Londen dan kan ik je deze zeker aanraden!
Vervoer in Londen
In Londen zelf zijn meerdere manieren om van A naar B te komen. De taxi’s (leuk voor een keer maar voor iedere keer wordt het wel een heel duur grapje), de bus en de Underground. Als ik een vervoersmiddel zou aanraden dan is het de Underground. Je komt hiermee echt overal. Je moet het systeem even door hebben maar als je dat eenmaal weet dan kom je echt in heel Londen. De Underground komt ook om de paar minuten dus als de ene net wegrijd komt de volgende binnen een paar minuten.

TIP: als je met de Underground wilt gaan reizen schaf dan van te voren een Oystercard aan. Dit is hetzelfde idee als de OV Chipkaart in Nederland. Superhandig en de prijzen vallen ook heel erg mee.
Betalen in Londen
In Engeland wordt er natuurlijk niet met euro’s betaald maar met ponden dus het is wel slim om van te voren Engelse ponden te halen bij een grenswisselkantoor. Met veel pinpassen kan je pinnen in Engeland (vraag dit wel even na bij je bank).
Boeken
Als je heb uitgezocht hoe je wilt gaan, waar je wilt verblijven en hoe je je wilt verplaatsen in Londen dan kun je kijken waar je het goedkoopst uit bent, je wilt natuurlijk veel geld overhouden om te shoppen! Heb je eenmaal geboekt (bij het reisbureau of op internet) dan kan de voorpret beginnen!
TIP: misschien een beetje knullig maar het kan nog best wel eens handig zijn; kaarten. Ik heb zelf een lijst gemaakt met winkels en plekken waar ik graag heen wilde en deze opgezocht op Google Maps. Als je de kaartjes uitprint dan kun je ze meenemen en kun je zo heel handig al je bestemmingen vinden.

Het meeste is natuurlijk hartstikke vanzelfsprekend maar ik wilde toch graag even mijn ervaringen delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten