Pagina's

donderdag 18 augustus 2011

Naar Schiphol geweest

KLM Fokker 100

Gisteren heb ik een hele leuke dag gehad. Ik ben namelijk naar Schiphol geweest om vliegtuigen te gaan kijken! Voordat ik daar meer over vertel wil ik eerst even wat vertellen over wat ik met vliegtuigen heb.

Als klein meisje vond ik vliegen en alles wat daar mee te maken had super leuk. Ik wilde dan ook stewardess worden als ik groot was en het schijnt dat toen we met het vliegtuig op vakantie gingen, ik de stewardessen helemaal heb ondervraagd hoe ik ook stewardess kon worden en wat ik daarvoor moest doen. Na een aantal jaren (waarin ik ook niet meer vloog) veranderde mijn beroepskeuze (en niet één keer maar meerdere keren) en ik vond het vliegen niet meer leuk. Ik vond het eng, durfde niet meer. Ik had vliegangst. Hoe ik eraan kwam? Ik heb geen idee. Het idee dat zo’n groot gevaarte de lucht in kon en heel veel kilometers in de lucht kon blijven dat vond ik raar en dat begreep ik niet. Jarenlang heb ik toen ook niet meer gevlogen. Op den duur vond ik dat zelf erg vervelend worden. Ik wilde, en wil nu nog steeds, meer van de wereld zien dan alleen Europa. Amerika, Azië, Afrika, niet echt plekken waar je met de auto heen kunt.

Afgelopen februari heb ik een besluit genomen en hebben m’n vader en ik drie dagen Londen geboekt. Ik had er super veel zin in, lekker shoppen, Londen zien. En tja, ook vliegen. De dag dat we vertrokken kan ik me nog heel erg goed herinneren. We hebben ’s ochtends vroeg de trein genomen naar Schiphol en daar heb ik onwijs zenuwachtig rondgelopen. Wat er allemaal gebeurde ging langs me heen en daar weet ik eerlijk gezegd ook niet veel meer van. Toen we gingen inchecken bij de self-service computers stond er ook nog eens vermeld dat we twee aparte stoelen achter elkaar hadden en toen had ik het helemaal gehad. Vol zenuwen ging ik door de douane heen en m’n vader heeft toen gelukkig nog kunnen regelen dat we naast elkaar konden zitten. Eenmaal in het vliegtuig hadden we vertraging omdat er iets mis was met het systeem en dat moest eerst ge-reset worden. We hebben een tijdje in het vliegtuig gezeten, de stewardessen waren ervan op de hoogte dat ik het eng vond en één van hen kwam nog even bij ons zitten praten. Ook heeft ze aangeboden dat ik als ik dat wilde in Londen in de cockpit mocht kijken. Hoe langer we in het vliegtuig zaten, hoe meer de zenuwen overgingen in spanningskriebels in m’n buik. En toen kwam het moment dat we mochten vertrekken en gingen we richting landingsbaan. Ik vond het superspannend maar ik heb het toch maar even mooi gedaan. Het was zo maf om te zien hoe alle huisjes steeds kleiner werden en dat we opeens boven de wolken vlogen waar heerlijk de zon scheen. Toen we al een tijdje aan het vliegen waren vond ik het niet zo eng meer. Ik heb vooral foto’s zitten maken en om me heen zitten kijken. De vlucht was voorbij voor ik er erg in had. In Londen ben ik natuurlijk nog ingegaan op het aanbod om in de cockpit te kijken. Leuk om een keer te zien (van een afstand, ik was stiekem een beetje bang dat ik ergens tegenaan zou komen en het vliegtuig zou slopen.. wat natuurlijk helemaal niet kan haha) en het personeel was onwijs aardig. In Londen heb ik drie super dagen gehad en ook de terugvlucht verliep goed. Enige nadeel vond ik wel dat het donker was en het was die avond onwijs mistig dus ik heb niet echt meer wat kunnen zien. Het was zelfs zo erg dat we ongemerkt geland waren en dat we ineens de bordjes van de landingsbaan zagen (hele vliegtuig ‘He? Zijn we al geland?’)
Ik vond het allemaal enorm spannend maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Het is zo’n opluchting dat ik het nu gewoon durf en ook gewoon doe, ik bedoel volgende week ga ik alleen samen met een vriendin naar Londen met het vliegtuig!

Gisteren ben ik dus naar Schiphol geweest. Ik heb rond half tien de trein genomen naar Utrecht Centraal en vanaf daar de intercity naar Schiphol. Op Schiphol aangekomen ben ik naar het Panoramaterras gegaan en daar heb ik lekker de hele morgen vliegtuigen staan kijken. Ik vind het zo leuk om dat te zien! Alle voorbereidingen, het geluid van de vliegtuigen die gaan opstarten, haast, drukte, af en toe een vliegtuig wat je in de verte ziet opstijgen of landen, heerlijk! Ik heb vooral veel, heel veel foto’s gemaakt en daar wil ik er graag een aantal van met jullie delen.




Kijk dat vliegtuig met die mooie bloem op de achterkant!
Ik ben er nog steeds niet achter welke maatschappij het is maar ik vind hem mooi.


Dit vliegtuig is eigenlijk wel een beetje speciaal voor mij. Er zijn een aantal vliegtuigen met naam en een van deze heet Audrey Hepburn. Ik ben gek op Audrey Hepburn en wilde dit vliegtuig dan ook graag een keertje zien. Toevallig heb ik hem gisteren zien staan

Audrey Hepburn

Drukte op Schiphol


Actie foto: vliegtuig dat net gaat landen

Bagageband naar vliegtuig toe

Naast het vliegtuig ‘spotten’ staat er sinds 1 juni 2011 een KLM Fokker 100 op het panoramaterras. Dit is een vliegtuig die ook vluchten heeft gedaan maar die nu te bezichtigen is op het terras. Het vliegtuig is een schenking van KLM aan Schiphol en ik vind het zeker een leuke toevoeging. Het vliegtuig is van binnen omgebouwd als tentoonstelling waar je over de geschiedenis kunt lezen maar je kunt ook de originele cockpit zien en in de stoelen zitten.


De Fokker 100

Cockpit


Openbewerkte bagageruimte in de Fokker


Onder de Fokker

Ruimte waar het voorwiel inklapt

En daar zit ik, naast het wiel een foto te maken ;)

Om dit artikel ook nog een beetje beauty te geven heb ik als laatste nog een leuke miniverpakking gekregen. Ik liep terug over Schiphol Plaza naar de treinen en daar stonden wat meiden van Andrelon mini’s van de nieuwe 1 minuut maskers uit te delen. En die kon ik natuurlijk niet weigeren J


Geen opmerkingen:

Een reactie posten